זכויות המבוטח בתביעה של תאונת דרכים

תוכן עניינים

חברות הביטוח יערמו קשיים רבים בדרך לקבלת הכסף ולכן כדאי שתדעו מהן זכויותיכם וכיצד לצאת מהמלכודות השונות שהחברות ינסו לטמון לכם. במקרה של תאונת דרכים נאלץ נהג הרכב הפוגע או הנפגע לעבור לא פעם דרך מסלול עמוס בקשיים וסבל בהתנהלותו מול חברת הביטוח בתביעה של תאונת דרכים שגורמת לעתים לא מעט קשיים בדרך לקבלת הכסף.

ללמוד ולדעת מהן זכויותיכם

כדאי ללמוד ולדעת מהן זכויותיכם מול חברת הביטוח במקרה של תאונת דרכים מרגע התרחשותה ועד קבלת הכסף, ואיך למנוע מחברות הביטוח להתנער מחובותיהן. חשוב להבין כי קיימת חובה חוזית של חברות הביטוח, המחייבות אותן להשיב את מצב הרכב לקדמותו, טרם קרות התאונה. חשוב להבין שהאינטרס של חברת הביטוח הוא לחסוך עלויות ולכן היא תעשה הכול כדי לשלם כמה שפחות.

זכויות המבוטח בתביעה של תאונת דרכים

מהן הפעולות שחשוב לבצע ומאילו פעולות אתם רוצים להימנע:

  • תיעוד: מומלץ לצלם את זירת התאונה ולנסות להשיג מספרי טלפון של עדים, מכיוון שלא תמיד ברור על מי חלה האחריות לתאונה ולפרטים אלו יש משקל גבוה במידה והתיק יגיע לתביעה בבית המשפט.
  • הודאה באשמה: בשום אופן ובשום מקרה אין להודות באשמה או לתת התחייבות בכתב ו/או בעל"פ לצד השני בנוגע לאחריות לתאונה. במקרים מסוג זה חברות הביטוח עלולות לעשות שימוש לרעה בהודאה ולהתנער מאחריות, גם אם יתברר בדיעבד כי הנהג שהודה איננו אשם כלל.
  • הזזת רכב ונפגעים: במידה והתאונה כוללת גם פגיעת גוף, יש להזמין מיד משטרה וחל איסור מוחלט על הזזת הרכב. במידה ואין נפגעים, ניתן להזיזו למקום מבטחים לאחר צילום המקרה. במקרים בהם יש צורך בגרר, ניתן להזמינו באמצעות שירותי הגרירה בפוליסה, או דרך גרר עצמאי (יש צורך לוודא כי תנאי הפוליסה מכסים גרירה עצמאית ע"י בעל הרכב). במקרים של נזק לחזית הרכב או לגחון (תחתית הרכב), יש צורך לקחת בחשבון כי הזזת הרכב בזמן שהמנוע דולק עלולה להחמיר את הנזק עוד יותר.
  • הודעה לחברת הביטוח: יש לדווח בסמוך למועד התאונה למשרדי סוכנות הביטוח של המבוטח על המקרה.
  • בדיקת ביטוח מקיף:
  • לרוב, הנהגים אמורים להחזיק בתעודת ביטוח רכב חובה, אך לא לכולם קיים ביטוח מקיף לרכב. במידה וקיים ביטוח רכב מקיף הוא לא בהכרח שייך לאותה חברה, ולכן חשוב לבקש פרטים בנוגע לשתי חברות הביטוח.

כיצד בוחרים היכן לתקן?

  • זכות בחירת שמאי: החובה החוקית של חברות הביטוח היא לגלות למבוטח שזכותו לבחור את השמאי, אולם, חברות הביטוח ממליצות למבוטחים לבחור רק בשמאי מטעמן, מאחר ובאופן כזה, החברות למעשה מנצלות את ההליך המסורבל יותר של החזר הכספים הכרוך בבחירת שמאי פרטי, שבו על המבוטח קודם כל לשלם ורק לאחר מכן עליו להגיש דרישה לתשלום לחברת הביטוח- דבר שעלול לקחת זמן רב ומיותר.

    שמאי מטעמך או שמאי ניטרלי ייעץ לך בצורה אובייקטיבית האם כדאי לתקן את הרכב עקב ירידת הערך או כל סיבה נוספת אחרת או שאולי בכלל עדיף למכור אותו במצבו הניזוק ורק אז לתבוע מחברת הביטוח את הפער בין מחיר המכירה בפועל לבין המחיר שבו הרכב היה נמכר אלמלא התאונה. לעומת זאת, שמאי מטעם חברת הביטוח שומר על האינטרס חברת הביטוח ושל בעל מוסך ההסדר שרוצה לבצע את התיקון ולא על האינטרס של בעל הרכב.
  • חוות דעת נוספת: זכותו המלאה של המבוטח להביא שמאי מטעמו כדי שיעניק חוות דעת נוספת. אומנם המבוטח יאלץ לשלם על עבור חוות דעת זו, אך חברת הביטוח מחויבת להחזיר לו את הוצאות חוות דעת השמאות, במידה והיא תתקבל. לעומת זאת, במידה ו חוות דעת זו תדחה, המבוטח רשאי לערער על כך בפני ועדת הערר של משרד התחבורה. אגב, גם במקרים של ירידת ערך לרכב, רצוי לקבל חוות דעת נוספת משמאי בלתי תלוי ולהתייעץ עם מרכז שירות מטעמך.
  • הגנה משפטית: כדאי לדעת שבמידה ונהג פוגע במכוניתכם ומתכחש לאחריותו, הביטוח המקיף שלכם כולל גם כיסוי על הוצאות ההגנה המשפטית שתזדקקו לה.

מאמרים נוספים:

השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם:

×